Op naar de grens! - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van arnoud stam - WaarBenJij.nu Op naar de grens! - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van arnoud stam - WaarBenJij.nu

Op naar de grens!

Blijf op de hoogte en volg arnoud

14 Augustus 2018 | Thailand, Mae Sot

Vanaf Chiang Rai zijn we terug gegaan naar Chiang Mai. Tijdens de busrit zaten wij tegenover een thais gezin met een jongetje van ongeveer 6 jaar. Bij de tussenstop had ik 3 grote stokken met kip gehaald. Het jongetje zat mij hierdoor constant aan te kijken. Zijn hele gezicht verraadde dat hij ook wel trek had in wat kip. Toen ik hem mijn laatste stok kip aanbood, glinsterde zijn hele gezicht en was hij dolblij. Hij zat me daarna ook de hele rit met een glimlach aan te kijken!

We hadden besloten om bij hetzelfde hostel te verblijven, omdat deze bij ons eerste bezoek ons erg beviel. In ons hostel zijn we een Britse jongen en meisje tegengekomen. Samen met hun zijn we de volgende dag naar de Grand Canyon Chiang Mai geweest. Een vrij groot waterpark met allerlei vlotten en kussens die je kan beklimmen. Onze pret werd abrupt verstoord toen onze Britse vriend besloot om een luchtkussen, waarbij je de lucht ingeschoten wordt doordat twee anderen erop springen, uit te proberen. Hij eindigde met zijn gezicht plat op het water van een paar meter hoog en kreeg onder andere een bloedneus. na een bezoek aan de eerste hulp ging het gelukkig allemaal weer goed met hem.

Na 2 nachten in Chiang Mai besloten we weer door te trekken naar Pai. Pai is een bergdorpje midden in de jungle. Er is een weg om hier te komen. Het leukste is om deze weg zelf met de scooter te rijden. Het zijn alleen wel erg veel bochten, 762 om precies te zijn, en ze zijn nog scherp ook. Het is vooral op blijven letten of je niet te rechts rijd, aangezien iedereen je daar afsnijdt en het niet raar is om een stuk spook te rijden om je in te halen. Eenmaal aangekomen in Pai kwamen we erachter dat we blijkbaar hadden geboekt in een "zuiphostel" (echt waar, we wisten van niks). Hier deden ze dus een wedstrijd welk land de meeste shotjes kon drinken onder het motto: " Do it for your country!". Hier hebben we dan ook veel nieuwe leuke mensen ontmoet. Daarnaast hebben we hier een scooter gehuurd om het dorpje te verkennen. Vooral de verkoeling en het uitzicht van de waterval was erg fijn!

Vandaag zijn we met de bus vanaf Pai, via Chiang Mai, naar Mae Sot gegaan. Mae Sot ligt tegen de grens van Myanmar aan. We zullen hier overnachten en morgen de grens over gaan naar Myanmar! We hadden expres een eerste klas ticket gekocht, omdat we dachten dat we dan vrij comfortabel zouden reizen. Niks is minder waar. Het resulteerde in een rit van 7 uur met een kapotte WC en zonder licht in de bus ( we vertrokken smiddags om 3 uur en het wordt hier om half 7 donker).Daarnaast moest de bus constant een berg op waardoor 'ie bijna achteruit reed en zo nu en dan even de motorkap omhoog moest doen om af te koelem. En dat alles op een zandweg zonder verlichting met om het uur een politie drugs controle. Ohja, de thaise wegen zijn ook niet zo breed waardoor er een paar cm zit tussen de autos. En dan wordt je soms ook nog eens ingehaald door een spookrijder, terwijl er een tegenligger aan komt. je begrijpt dat ik af en toe me hart vasthield tijdens deze rit. Als klap op de vuurpijl hadden we ook in een groot deel geen bereik, dus konden we niet bellen wanneer er iets had gebeurt. Al met al een spannende rit dus. Gelukkig zijn we inmiddels veilig aangekomen. Op naar Myanmar!