De eilanden - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van arnoud stam - WaarBenJij.nu De eilanden - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van arnoud stam - WaarBenJij.nu

De eilanden

Blijf op de hoogte en volg arnoud

06 Augustus 2018 | Thailand, Ko Samui

Om naar de eilanden te gaan, moesten we vliegen naar Surat Thani, om vervolgens per veerboot aan te komen op het eerste eiland Koh Samui. We hadden natuurlijk de allergoedkoopste ticket geboekt, wat erin resulteerde dat ik opgevouwen in het vliegtuig zat met een achterbuurvrouw die ook nog eens haar knieën in mijn rug zette. Het was gelukkig maar voor 1,5 uur. Na nog eens 1,5 uur met de bus en 2 uur met de veerboot zijn we dan eindelijk aangekomen op Koh Samui.

Het contrast met Bangkok was heel erg duidelijk. Waar de hoofdstad een en al chaos is, is het op Koh Samui erg aangenaam. Op dit eiland waren vooral familie's met kinderen te vinden. Nadat we waren aangekomen bij ons hostel zijn we nog even naar het nabij gelegen dorpje gegaan en hebben we met ( jaja eindelijk) een biertje aan het strand gezeten.

De tweede dag hadden we twee scooters gehuurd om het eiland verder te ontdekken. Nouja, het zijn eigenlijk gewoon motoren. Ik moest wel eerst overtuigd worden door Alex om hier te gaan rijden, omdat ik dacht dat ik na 5 minuten al aangereden zou worden in dit verkeer. Toen we eenmaal bezig waren viel dit gelukkig allemaal mee.
Op dit eiland heb je hele mooie uitzichten. Om deze te kunnen zien is alleen niet altijd even makkelijk. een stijle berg op, of een stukje off road waar je geen bereik hebt en vast komt te zitten in de brandende zon, is dan meer de regel dan uitzondering. We waren dan ook uitgeput, uitgedroogd en hongerig toen we weer on road waren. Er was alleen helaas niet veel in de buurt. We vonden wel een bar, maar die serveerde eigenlijk geen eten. Gelukkig wilde de man daar wel even wat rijst voor ons maken. toen we naar hem toe liepen, merkte we dat we bij een spa aangekomen waren, wat wij helemaal niet erg vonden.
Hierna hebben we weer de scooter gepakt en zijn we naar de Na Mueang waterval geweest. De waterval was prachtig en het water heerlijk koud.

Na drie dagen besloten we om door te gaan naar het volgende eiland, Koh Tao.

De reis naar Koh Tao is er een die ik niet snel zal vergeten. We hadden een tussenstop op Koh Phangang wat het partyeiland van Thailand is. Tussen Koh Phangang en Koh Tao hadden we flinke storm en regen. Hierdoor ben ik er achter gekomen wat zeeziek zijn inhoud. Veel mensen die van Koh Phangang kwamen waren uiteraard brak en konden dus niet goed tegen de schommelingen. Ik denk dat ik nog nooit zoveel braakgeluiden in mijn leven heb gehoord En dat voor 5,5 uur lang. Kotsmisselijk kwamen we aan op Koh Tao.
Koh Tao zelf is nog rustiger dan Koh Samui met vele strandtentjes en vuurshows aan het strand. Het eiland ligt dan ook redelijk afgelegen. Nadeel hiervan is dat ze zuinig moeten doen met water en stroom, waardoor zelfs de "hot showers" niet echt hot waren.

Op de derde dag zijn we gaan snorkelen. Op het eiland heb je veel koraal en veel soorten vissen. Het was werkelijk prachtig om te zien. Als klap op de vuurpijl hebben we aan het einde van onze snorkeltrip nog een zeeschildpad gezien. Het dier was erg groot en zwom gewoon naast ons, waardoor we hem goed hebben kunnen bekijken. Na drie dagen Koh Tao hebben we weer de veerpond genomen naar eiland nummer 3, Koh Phanang.

Koh Phangang is, zoals eerder gezegd, het partyeiland van Thailand. Er is hier dan ook verder weinig te doen. Bij aankomst werden we dan ook bedolven onder de mensen die ons taxi's, slaappleklen en te huren scooters aanboden. De reden van ons bezoek aan het eiland was de half moon party die dezelfde avond gehouden werd. Maar eerst natuurlijk indrinken bij ons hostel met de andere gasten. Dat deden we met buckets alcohol die je voor een paar euro kon kopen Hier zat dan ook werkelijk alle smerige alcohol in die je kan bedenken. Je begrijpt dat we hem al aardig hadden zitten toen we aankwamen bij het feest. Op het feest zelf werd aardig uitgepakt met vuurshows en dj's. We zijn dan ook door gegaan tot in de late uurtjes en hadden een dag nodig om te herstellen.

Na het feest hebben we besloten om de eilanden achter ons te laten en het hoge noorden op te zoeken, Chiang Mai!